آیا حالت غش رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام وحی به جهت

حضرت امام صادق علیه السلام

از حضرت امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا آن حالت غشّ که (در هنگام وحی) برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حاصل می شد، به جهت هبوط جبرائیل بود؟

فسُئِلَ الصَّادِقُ عَلَیهِ السَّلَامُ عَنِ الْغَشْیَةِ الَّتِی کَانَتْ تَأْخُذُ النَّبِیَّ صَلَّی اللَهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ أَ کَانَتْ تَکُونُ عِنْدَ هُبُوطِ جَبْرَئِیلَ عَلَیهِ السَّلَامُ فَقَالَ لَا إِنَّ جَبْرَئِیلَ کَانَ إِذَا أَتَی النَّبِیَّ صَلَّی اللَهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ لَمْ یَدْخُلْ عَلَیْهِ حَتَّی یَسْتَأْذِنَهُ وَ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ قَعَدَ بَیْنَ یَدَیْهِ قِعْدَةَ الْعَبْدِ وَ إِنَّمَا ذَلِکَ عِنْدَ مُخَاطَبَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِیَّاهُ بِغَیْرِ تَرْجُمَانٍ وَ وَاسِطَةٍ.

از حضرت امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا آن حالت غشّ که (در هنگام وحی) برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حاصل می شد، به جهت هبوط جبرائیل بود؟

حضرت فرمودند: نه! جبرائیل وقتی خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله می رسید، تا اجازه نمی‌گرفت وارد نمی‌شد. و وقتی وارد می شد، در برابر آن حضرت مثل بنده می نشست.

آن حالت مربوط به زمانی بود که خود خداوند بدون واسطه و مفسّر، آن حضرت را مخاطب قرار می داد.

(«کمال الدین و تمام النعمة» شیخ صدوق؛ ج ۱ ص ۸۵.)